Rå Virkelighet

En utstilling med rå virkelighet som tema, basert på fotografers arbeid i ulike konfliktområder i verden; Chechen Women en fotoutstilling og film av den franske reporteren Françoise Spiekermeier og tre bildespill av Magnum Group. De har alle det til felles at de rapporterer fra steder i verden der terror, overgrep og drap er en del av hverdagen.

Françoise Spiekermeier reiste til Tsjetsjenia som reporter for magasinet Paris Match i august 1999, forkledd som innfødt kvinne for å skjule sin identitet som utenlandsk journalist. Hun returnerte til Paris med nærbilder av tsjetsjenske kvinner som kjempet med alle midler for å kunne overleve under de russiske anti-terroroperasjonene. Noen grep til våpen, mens andre involverte seg i kvinnenettverkets mikroøkonomiske liv. Mer ytterliggående kvinner tok fienden med seg i døden som kamikaze, eller selvmordsbombere.

”Det de alle har til felles” sier Françoise, ”er en stolthet og en vilje til å forbli vakker i møtet med sin skjebne”. En god makeup blir den beste krigsmaling; beskyttende kamuflasje og en provoserende beskjed til fienden.

I bildespillet Covering Conflict av Magnum Group reflekterer den rutinerte BBC-reporteren Robin Lustig over bildenes formidlingskraft og journalistikkens ansvar for å få oss til å tenke. Samtidig stiller han spørsmålet om bildenes estetiske kraft og skjønnhet gjør at vi bagatelliserer den rå virkeligheten. Estetisering av vold er også et nærliggende tema i Thomas Dworzaks bildespill Taliban, portretter av Taliban-krigere tatt i all hemmelighet på bakrommet i fotostudioer i Kandahar i 2001. Fotografen Larry Towell skaper en abstraksjon i sin poetiske bildeserie i svart/hvitt – Train of Thought – av sønderknuste palestinske hjem i Jenin i 2002, ved å legge til en stemme fra dødsriket.

Felles for samtlige elementer i utstillingen er et fokus på individnivå – mennesker som lever i en særdeles brutal virkelighet.