I mitt hus finner du …

«Liker du ikke vafler blir du hengt opp ned. Det er en sånn maskin» får vi beskjed om i det vi gløtter inn et sirlig dekorert vindu på en lyseblå vegg. Og saktens henger det en figur rett opp og ned, midt i rommet, mens en annen visstnok ligger forspist på gulvet.

Det er DKS verksted på museet og elevene på 7. trinn har fått i oppgave å modifisere hvert sitt hus til en eller flere karakterer de har valgt selv. Alle har fått samme utgangspunkt, men det blir tidlig klart at det endelige resultatet vil preges av svært individuelle valg.

Tusen tanker i hodet samtidig

Seks skoleklasser fikk besøke utstillingen New Standards. Etter en kort innføring i historien til finske Puutalo Oy, fikk elevene møte en flott gjeng engasjerte arkitekter og arkitektstudenter fra NODA. Sammen gjorde vi dypdykk i både plan- og hustegninger, og drøftet alt fra teknikk, estetikk, praktiske hensyn og romløsninger, til vær, vind og personlige preferanser. Enda ble vi bare kjent med deler av hva en arkitekt må ha for øye under planleggingen av et hus!

Er det forskjell på et hus og et hjem?

Fotografiene til Juuso Westerlund lot oss reflektere rundt hva som kan oppstå i møte mellom bosted og menneske, hvordan det som i utgangspunktet var et standard hus kunne endre seg over tid og hvorfor. Vi drøftet forskjellen på et sted å bo og et hjem, og hva som kan gi følelse av å være hjemme. Og med dette og mere til, var det tid for å skape selv!

En mann på 348 år som lever av å game

Alle elevene fikk utdelt samme standard hus og tomt. De skulle modifisere dette til en valgt karakter og legge til rette for karakterens interesser og behov. Og derfra sluttet likheten! Vi fikk stifte bekjentskap med personer i ulike aldre og med ulike behov; fiktive karakterer, kjendiser, familier, vennegjenger, dyr, fantasifigurer, osv. Mange lagde skreddersydde hus til seg selv, til hverandre, til en kjæreste eller egen familie; noe tenkt for samtiden og noe for fremtiden. Noen koblet husene sammen til en større konstruksjon og andre lagde nabolag, men de fleste gikk for et solo prosjekt. Personlige detaljer og spenstige løsninger ble til ved kreativ bruk av et sett materialer elevene hadde tilgjengelig.

I mitt hus fant jeg muligheter!

Det som i utgangspunktet var likt, endte totalt forskjellig hos de opp mot 80 elevene som modifiserte sine hus på DKS verkstedet. Resultatet vil vises i en bildesløyfe på Perspektivet Museum i løpet av høsten. 

Vi avsluttet med presentasjon av eget hus og litt om hvem som bodde der. Mange ytret ønsker om å fortsette med arbeidet på huset sitt. Vi ble derfor ekstra glade for å høre at alle skolene i etterkant hadde lagt til rette for at elevene kunne få jobbe videre på husene sine, og at flere har laget egen utstilling med husene på skolen.  

Om prosjektet

DKS tilbudet «I Mitt Hus Finner Du …» ble utviklet og gjennomført i samarbeid med NODA, og er del av Den Kulturelle Skolesekkens fagfordypningsprogram for Billedkunst for 7.trinn, skoleåret 2024/25.

Stor takk til NODA, DKS, elever og lærere for et forrykende flott samarbeid!

Stor takk også til Silje på Skotreff AS i Tromsø for alle skoeskene vi fikk til vårt prosjekt.


Publisert:

av: