Status: Arkivert

  • Uprooted

    Land gjør folk til hva de er. Det er jeg sikker på. Hvis de mister det, mister de sin trygghet og en liten bit av sjelen som de resten av livet vil forsøke å gjenvinne.

    Dette utdraget er fra Larry Towells bok The World from my Front Porch (2008). Som mange av hans Magnum-kolleger, møtte og fotograferte han på sine feltarbeid mennesker som hadde mistet både hjemmet og landet sitt. Mennesker som på grunn av krig eller naturkatastrofer ble tvunget i eksil, som av politiske eller økonomiske grunner var blitt nødt til å forlate hjemlandet sitt. Deres eneste eiendeler var det de kunne bære. Noen søkte asyl i Vesten, mens andre endte opp i flyktningleir eller forgjeves forsøkte å vende tilbake til sine land.

    Utstillingen ”Uprooted” tar bevisst avstand fra historisk, kronologisk og geografisk fremstilling. Målet er å visualisere det store antallet internasjonale konflikter siden andre verdenskrig, og hvilke enorme mengder mennesker som har blitt tvunget i eksil og måttet flykte som følge av disse. Felles for dem alle er deres usikre fremtid, som de må møte som hjemløs og uønsket.

    Utstillingen er produsert av Magnum Photos og Perspektivet Museum

  • Klikk! – Tromsø poserer

    Det som utgjør fotografiets natur er poseringen, hevder den franske tenkeren Roland Barthes i Det Lyse rommet, Tanker om fotografi. Noe har posert foran kameralinsen og blitt værende der for evig. Et ”klikk”, et stans i tidens uavlatelige flyt. Noe fant sted der og da, og minner oss om vår egen og alle tings forgjengelighet.

    I denne utstillingen er det Tromsø som poserer, med mennesker og miljøer som fotografiske bruddstykker av byens nære og fjerne fortid. Gjenkjennelig for noen, fremmedartet for andre. Her vises bilder fra Tromsø i et spenn fra portretterte byborgere ved midten av 1800-tallet, til dagens travle og trafikkerte sentrum.  Overbevisende historiske kilder i besittelse av ”dokumentets autoritet”, slik kulturkritikeren Susan Sontag formulerer det i essaysamlingen Om fotografi.

    Kanskje nettopp her ligger fotografiets særskilte magi: dets evne til å bekrefte en forgangen virkelighet ved å skape nærhet og deltakelse.

     ” Fotografier gjør fortiden til et objekt for ømme blikk, moralske distinksjoner blir uklare og historiske dommer ugyldiggjøres gjennom den allmenne patos som ligger i det å betrakte en forgangen tid”.

    Susan Sontag, Om fotografi

    Fotoarkivet på nett

    Utstillingen vises som del av et prosjekt over to år, der Perspektivet Museum legger ut deler av sitt fotoarkiv på nett.

  • Sara Fabricius/Cora Sandel

    Sara Fabricius med familie flyttet fra Kristiania til Tromsø i 1893. Kort etter århundreskiftet leide de seg inn hos forretningsmannen Johan Rye Holmboe i Storgata 95, hvor Perspektivet Museum i dag holder til. Fem år senere forlot Sara Tromsø for å utvikle sitt malertalent i Paris.

    Gjennombruddet som forfatter under pseudonymet Cora Sandel kom med utgivelsen av debutromanen Alberte og Jacob i 1926, da hun var 46 år gammel. Ungdomsårene i Tromsø satte tydelige spor i Sandels litterære produksjon, der småbylivet nordpå har gitt stoff til mye av det hun har skrevet. Hennes lavmælte budskap har også et universelt innhold og bøkene er derfor like aktuelle i dag. Hun regnes blant Norges mest betydningsfulle forfattere.

    Utstillingen fokuserer på oppveksten i Tromsø, hennes liv som kunstner i Paris og forfatterskapet.

  • Homo Religiosus

    Det går knapt en dag uten at konflikt begrunnet i religion er framme i den offentlige samtalen. Voldelig ekstremisme skaper hovedoppslag i mediene verden over. Perspektivet Museum har imidlertid vendt oppmerksomheten mot hverdagsreligiøsiteten, og gjennom flere års dokumentarisk arbeid gjort seg kjent med store og små trossamfunn i Tromsø.

    Globalisering innebærer nye utfordringer som ikke bare handler om å leve sammen i en hel verden, men som har særegne lokale nedslag og tilpasninger. Til sammen gir dette et annerledes perspektiv på Tromsø.

    Gjennom tidene er det blitt hevdet at mennesket har en iboende evne til religiøs opplevelse, og at dette også gjelder for det moderne mennesket. I utstillingen møter vi mennesker som på ulike vis praktiserer sin tro og former byen med sine hellige rom, ritualer og sammenkomster. Her handler det ikke om religion slik vi finner det forklart i lærebøkene, men om religiøsitet som erfaring og forestillinger om det ytterste.

    Utstillingen Homo Religiosus handler om det oversanselige, og om menneskets søken etter mening og sammenheng. Denne dimensjonen søkes formidlet gjennom kunstneriske installasjoner og musikk. I kunsten kommer den eksistensielle og religiøse dimensjonen til uttrykk som en type innsikt hinsides fornuftens kjølige viten. Kanskje kan man betrakte kunsten som et vindu innover, mens utstillingens dokumentariske materiale gir et nytt utsiktspunkt for å se byen Tromsø.

    Kjøpe katalogen?

    Utstillingskatalogen Homo Religiosus – Religiøse erfaringer, dialog og møter med kunst finnes for salg i museumsbutikken og nettbutikken

    Relatert samtidsdokumentasjon

  • The Believers

    Religion berører de store massene. Gjennom tradisjonelle ritualer og symboler uttrykkes en felles bevissthet, der hvert enkelt fellesskap gjør krav på den sanne tro. I prosjektet The Believers søker fotografen Jordi Pizarro å fange den intense overbevisningen som får mennesker til å tåle fysisk lidelse, tro med absolutt sikkerhet på noe man ikke kan se, og påføre seg selv smerte og store offer. Utstillingen har som fokus religiøse minoriteter, som med en enorm styrke i troen holder fast på retten til å utøve sine tradisjonelle ritualer.

    The Believers er et langvarig og stadig pågående prosjekt i ti land over fire kontinenter. Fotografen oppsøker landsbyer, religiøse samfunn, pilegrimer og minoritetskulturer som til sammen formidler en fascinerende variasjon i religions-utøvelsen. Hans dokumentasjon er i seg selv som en pilegrimsferd for å avdekke religionenes mangfoldige uttrykk.

    Nye fotografier bidrar til at utstillingen stadig endrer seg, og får ny aktualitet. Likevel, den gjennomgående fortellingen peker i samme retning, mot religiøsitet som eksistensielt fenomen og en viktig dimensjon i menneskelivet.